marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Naar Franz Josef 17-02-2018

De kans dat je in een file van een uur terecht komt in NZ komt eens in de 10.000 jaar voor, maar wij hebben dat meegemaakt. Oorzaak was de triathlon voor volwassenen met honderden fietsers die levensgevaarlijk rakelings langs de auto's reden en die werden begeleid door verkeersregelaars die getraind waren met het STOP bord en nooit van het GO bord gehoord hadden. Na een uur waren we de stad in de regen en kou eindelijk uit.

Vandaag een lange rit van ruim 300 km met veel afwisseling. Heel veel bergen met haarspeldbochten, veel "one lane bridges" veel watervallen, maar ook laagland met voornamelijk veeteelt. Veel koeien dit keer en vrijwel geen schapen. Iedere keer wanneer we na een lange rit een plaats tegenkomen, valt het op dat het niet meer is dan een paar huizen en heel soms zelfs een schooltje bestaande uit een gebouw waar niet meer dan één klas in past. Onderweg ons eerste ijsje in NZ gegeten aan de kust bij de "Tasman Sea". Nu was het dus mooi weer met zon en 20 plus graden..

De eindbestemming is Franz Josef Glacier en dat plaatsje dankt zijn naam aan de keizer van Oostenrijk. Zelf is hij er nooit geweest maar Oostenrijkers die hier het eerste waren, hebben het naar hem vernoemd. We verblijven ruim 3 km buiten het plaatsje zelf. Omdat NZ terecht een zeer streng beleid voert mbt alcohol wordt zelf rijden sterk afgeraden. Oplossing ... het restaurant "Alice May" haalt je op en brengt je weer terug.

Alice May werd begin deze eeuw zwanger en na de geboorte weigerde - na de eerdere belofte - de vader met haar te trouwen, Zij schoot hem dood en moest levenslang dwangarbeid verrichten. Daar kwam heel NZ tegen in opstand en een petitie van 60.000 handtekeningen (begin 1920 in NZ!!) zorgde ervoor dat zij na 6 jaar vrijkwam, trouwde en nog 6 kinderen kreeg. Eén van de vele kleinkinderen is nu eigenaresse van het gelijknamige restaurant dat bovendien zijn eigen Alice May bier op de tap heeft.

Morgen wordt het spannend want we gaan met de helikopter naar en over de top van meerdere gletsjers. Hopelijk laat het weer dat toe.

Tista

Hoe wonderlijk verliep het leven van Alice May. Zo zit je in zak en as met 1 kind en zo heb je een grote familie met vele nazaten en eeuwige roem. Het leven blijft onvoorspelbaar.