marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Franz Josef 18-02-2018

Direct na het wakker worden naar buiten gekeken en .. een dichte mist! Dan vliegen er geen helikopters! 5 minuten later breekt de ochtendzon door en weer een kwartier later is de mist weg en staat er bovendien weinig wind. Opimale condities dus voor een helikoptervlucht. Op het kantoor krijgen we eerst uitleg over de veiligheid. Zo wordt sterk afgeraden om de deur te openen als de vlucht in volle gang is. Bovendien moet je ook niet je hoofd tussen draaiende propellers steken. Goed om te weten.

Met een strak blauwe lucht gaan we de lucht in en via de koptelefoon krijgen we uitleg van de piloot. Eerst de Franz Josef gletsjer en daarna over de toppen van de bergen (o.a. Mt. Cook) naar de Fox gletsjer. Beide zijn indrukwekkend en ze worden ieder jaar nog groter. Deze gletsjers groeien dus nog en dat is in de rest van de wereld wel anders. De helikopter schommelt regelmatig, vliegt op korte afstand van de rotsen en het ijs van de gletsjers en dat maakt het allemaal best spannend. Vervolgens wordt er op de gletsjer geland en lopen we over 140 jaar oud ijs in de stralende zon. De hele tocht is iets wat we niet snel zullen vergeten. Het is een groot indrukwekkend gebied.

''s-Middags maken we een strandwandeling langs de Tasman Sea. De golven daar zijn veel groter dan aan onze Noordzee. Het geluid van brekende golven is ook harder. Ook genoten van Lagoon Okarito. Daar wordt eerst instructie aan twee echtparen gegeven en vervolgens gaan de kajakken te water. Ook gestopt bij Lake Mapourika en ook daar een paar mooie foto's gemaakt. De hele dag was het stralend weer en we zijn dan ook een beetje verbrand. Volgens de weersvoorspelling gaat het de komende dagen regenen maar deze stralende en spannende dag zullen we ons lang heugen.

Clara

Het weer is het enige wat we een beetje gemeen hebben....ook hier zon en blauwe lucht maar koud en niet zulke mooie belevenissen!!!

Tista

Lijkt me erg mooi geweest zeg!

Marianne van Schaik

zojuist foto's geplaatst