marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Awatuna 20-02-2018 - de Cycloon

Nog voor het uitgebreide en prachtige ontbijt krijgen we het bericht dat de fietstocht niet door zal gaan wegens de cycloon Gita. Cycloon is een ander woord voor orkaan en dat voor ons wel even schrikken. Het Zuider Eiland en een deel van het Noorder eiland zullen geraakt worden. We hebben nog even tijd om extra inkopen te doen (brood, beleg en water want je weet maar nooit) en een kort bezoek te brengen aan Greymouth waar een grote bierbrouwerij is gevestigd, Daarna weer snel naar de kamer en Marianne gaat vrijwel direct weer naar bed want zij is helaas al een paar dagen ziek. Zwaar verkouden en warm en koud tegelijkertijd,

Alle scholen zijn zowel vandaag als minimaal ook morgen gesloten, al het vliegverkeer is stilgelegd en het wordt sterk aangeraden binnen te blijven en de cycloon af te wachten. Bij ons in Awatuna gaat het weliswaar steeds harder regenen en waaien maar wij zitten aan de rand. Op de TV wordt melding gedaan van extreme regenval en wind op het midden en oosten van het Zuider Eiland. Met name door de regen gaan rivieren in heel korte tijd sterk stijgen en al het water dat van de bergen naar beneden komt zal de wegen raken. Het blijkt meer regel dan uitzondering dat wegen geblokkeerd raken of gedeeltelijk wegspoelen. Bovendien zijn er geen mogelijkheden om via een andere weg om te rijden zoals wij in Nederland gewend zijn. Als je van Awatuna naar onze volgende bestemming Kaikoura moet dan kan dat maar via één enkele weg.

's-Avonds waren al wegen aan de westkust - en ook de weg die we gisteren hebben gereden vanaf Franz Josef - afgesloten en de cycloon gaat in de nacht verder trekken naar het oosten. Spannend om dit mee te maken maar we hadden het liever niet gehad. Hopelijk is Marianne morgen weer (wat) beter en kunnen we onze reis hervatten. Vandaag was feitelijk een dag van (angstig) (af)wachten. Het belangrijkste is dat de cycloon bij ons over zijn hoogtepunt is en dat we beiden nog gezond zijn. We zijn benieuwd hoe het Zuider Eiland er morgenochtend bij ligt en of de wegen begaanbaar zijn.

Daan

Dat was een enerverende belevenis. Gelukkig is jullie niets overkomen. Maar weer tot rust komen en dat Marianne weer gauw opknapt om weer verder van jullie mooie reis te genieten.

Harry en Hemmy

Beterschap voor Marianne en stay away from the storm!

clara

Goh spannend hoor! Hoe is het met Marianne; je hebt er wel goed weer voor uitgezocht maar het is niet fijn, Beterschap en ik hoop dat jullie de reis in gezondheid en veiligheid kunnen voortzetten

Marianne

Het gaat gelukkig weer wat beter met mij. Paracetamol en otrivin zijn mijn vrienden. We zijn klaar voor de nieuwe dag en de reis naar Kaikoura.

Tista

Wat en griezelige ervaring lijkt me dat. Waren jullie in een stenen huis? Het zal maar wegwaaien of instorten....gelukkig niet gebeurd. Geen meesleurende modderstromen ook gelukkig. En Marianne weer aan beterende hand! Die pijn zijn jullie weer door! Op naar verder avontuur!

Maya

Jeetje, wat spannend zeg! Veel beterschap voor Marianne