marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Naar Kaikoura 21-02-2018

Met Marianne gaat het gelukkig een stuk beter. Door de orkaan zijn veel wegen geblokkeerd. We lijken volledig ingesloten. Glacier Highway in het zuiden is geblokkeerd. Direct na Greymouth (25 km ten noorden van ons) is de weg ook geblokkeerd. Maar direct voor Greymouth gaat Highway 7 naar het oosten en die weg is vrij en die moeten wij hebben. Hoezo mazzel.

Het wordt een prachtige en afwisselende rit van totaal 350 km. Veeteelt zowel koeien en schapen maar nu ook honderden reeën (!!) afgewisseld met wijnbouw. Naast laagland ook weer de nodige bergen gepasseerd. Koffie en thee in Reefton en via de Inland Road 70 naar Kaikoura. We wisten dat de Highway 1 zowel ten noorden als ten zuiden van Kaikoura geblokkeerd was maar onze weg 70 komt precies daartussen in Kaikoura binnen. Hoezo alweer mazzel. Maar we zijn er helaas nog (lang) niet.

Eerst in Kaikoura naar de Whale Watchers gegaan om onze trip van morgen te bevestigen. De bevestiging was heel snel maar of het morgen nog doorgaat is maar zeer de vraag. Door de orkaan zijn er grote golven ontstaan en is het niet verantwoord de oceaan op te gaan. Hoe het morgen zal zijn valt dus te bezien.

Ons verblijf "Surfwatch" ligt een kwartier rijden van de stad en we hebben heel lang moeten zoeken om het te vinden. Wat blijkt "Surfwatch" ligt bovenop een zeer steile berg. De weg naar boven was moeilijk te berijden wegens de waterstromen. Een paar honderd meter voorbij ons verblijf is de highway 1 afgesloten. Het was nauwelijks mogelijk om met de auto boven te komen maar het lukte gelukkig wel. Blij dat het een huurauto is want deze weg naar boven was echt verschrikkelijk. We verblijven nu in een cottage in Hawaiaanse stijl (de eigenaar komt oorspronkelijk uit Hawai) in een prachtige tuin met uitzicht op de oceaan. .

Aan de oostkust is er veel meer schade. We hebben modderstromen gezien, deels weggeslagen weghelften en het blijft maar regenen. Verwachting is dat de blokkades niet zijn opgelost wanneer wij verder moeten trekken. Vandaag met heel veel mazzel ging het goed maar hoe het verder gaat is de vraag. Maakt de vakantie wel spannend en bijzonder. Nooit eerder zoiets meegemaakt!

Gerda

Marianne, fijn dat je bent opgeknapt.
Inderdaad hebben jullie een spannende en bijzondere vakantie!

Tista

Avontuur genoeg!