marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Naar Upper Moutere 23-02-2018

Vandaag een lange rit omdat Highway 1 zowel naar het Noorden als naar het Zuiden geblokkeerd is en de enige weg open is de Inland Road nr. 70, die we eergisteren ook al hebben gereden, van Kaikura via Waiau naar Spring Junction. Het blijft een mooie rit en we hadden nu prachtig weer. De airco in de auto moest moeite doen om de temperatuur op de juiste waarde te houden.

Eerst laagland met landbouw en veeteelt en daarna de heftige rit door de bergen met zijn vele bochten. Toch zie je weer nieuwe dingen. Bij Spring Junction gaan we langs een rivierbedding naar het Noorden dwars door het Zuidereiland. Redelijk vlak met bergen rechts en links van ons. Onderweg een paar keer gestopt en van de stralende zon genoten. Bovendien werden we verrast door een indrukwekkende waterval en uiteraard een paar mooie foto's gemaakt.

Hoe dichter we bij de eindbestemming komen hoe meer wijnbouw we zien. Het moet hard werken zijn wanneer je deze uitgestrekte velden ziet, maar het resultaat is er ook naar. Het gebied produceert vele wijnen waarvan de kenners zeggen dat die zeer goed zijn. We zijn nu in de buurt van de Tasman Bay en het Abel Tasman National Park, dus het uiterste noorden van het Zuidereiland.

In Upper Moutere, waar wij nu verblijven, staat de oudste pub van NZ. Deze dateert van 1850 dus nog voor de goudkoorts losbarstte. Heel gezellige kroeg waar het 's-avonds afgeladen vol is met allemaal locals. Het is er bere gezellig en iedereen maakt een praatje met je. Veel verschillende, met name lokale bieren en wijnen en ook het eten is goed.

Ons verblijf blijkt een schattige cottage te zijn met een prachtig uitzicht, gelegen op een groot landgoed, met een zwembad! Daar gaan we de komende dagen van genieten. We gaan nog wel nadenken wat we de komende dagen gaan doen want hier is geen voorgeprogrammeerde excursie gepland. Wat we nu al gezien hebben zal dat geen probleem worden. Het is een prachtige omgeving en het weer is goed. Wat wil je nog meer.

Jan

Beste Marianne en Gerrit,
Prachtig om jullie verhalen te lezen. Maak ons maar een beetje lekker met verhaal over groot zwembad en genieten van de plaatselijke bieren en de wijn. Wij halen de schaatsen uit het vet met volgende week min 10 graden, maar wel heerlijk veel zon. We volgen jullie verhalen en bekijken de foto's van de reis. Geniet ervan en blijf verhalen sturen. Groet Jan en Joke

Maya

Hallo lieverds, ik zou gewoon lekker te voet de omgeving verkennen en vooral veel zwemmen, zonnen en naar die gezellige kroeg. Superleuk dat contact met locals lijkt me! Liefs en geniet!