marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Naar Ohakune 01-03-2018

Eerst nog een aanvulling op gisteren. Ik meldde dat begin 1800 vrijwel alle land van de Maori werd afgenomen en dat is correct. Dat zou een negatief beeld over de huidige situatie kunnen opleveren maar gelukkig is dat niet het geval. De Maori en hun cultuur worden gerespecteerd. Tijdens de rondleiding door de regeringsgebouwen werd melding gedaan dat verschillende ministers en verschillende leiders van politieke partijen Maori zijn. Ook hun taal is officieel erkend. Maori doen volop mee en maken gewaardeerd onderdeel uit van de gemeenschap. En dan nu de rit van vandaag.

We waren snel Wellington uit en kwamen op de VIERbaans weg naar het Noorden. Bovendien was alles vlak dus een totaal andere ervaring dan het rijden op het Zuidereiland. Eerst veel groente- en fruitteelt en dat gebied heet de "tuin van NZ". Daarna veeteelt en de weg wordt dan weer een vertrouwde tweebaansweg. Pas op het laatste deel gaan we weer stijgen en dalen en dat alles met een zonnetje dus het ziet er allemaal lieflijk uit. Alle plaatsen waar we door heen komen zijn stuk voor stuk groter dan die op het Zuidereiland. En dan is er nog een verschil. Er is meer verkeer. Het is dat nog steeds niet vergelijkbaar met Nederland maar je komt toch regelmatige ander verkeer tegen.

Vermeldenswaard zijn de vrachtwagenchauffeurs die hun vrachtwagens die ongeveer tweemaal zo groot zijn als we in NL gewend zijn met 100 km per uur over tweebaanswegen rijden en dat strak op de streep aan de linkerkant van de weg. Vakmensen dus. Zij gaan ook keurig aan de kant wanneer dat mogelijk is zodat je kunt passeren.

Ohakune is een wintersportplaats maar ook nu is het daar goed toeven. Eerst weer een bezoek gebracht aan de I-site voor de plannen van morgen en daarna het stadje verkend. Alles is er en het is allemaal erg vertrouwd.

Op 10 minuten rijden van Ohakune ligt ons verblijf voor de komende 2 nachten: The River Lodge in "the middle of nowhere" met als gastheer een oorspronkelijke Zwitser met grappig accent. Er lopen 2 katten rond en we zitten nu in de gezellige gemeenschappelijke huiskamer. De Lodge is omgeven door een mooie tuin en er stroomt een heus riviertje door de achtertuin. Levert weer een paar mooie plaatjes op. Al met al een easy dag met een mooie rit. Morgen weer de natuur in.

Daan

Wat een mooie verhalen beleven jullie samen. Je hebt het gevoel of je heerlijk meereist met dit prachtige avontuur. Straks terug in ons Nederland zullen er nog vele verhalen verteld worden en heel lang nagenieten.

Thea.

ik geniet van jullie mooi verhalen. je mag blij zijn dat je daar nu bent.hier is het ijskoud!! de temperatuur zou nog wel meevallen, als de wind het niet zo koud zou maakte.Ik wens jullie nog een goede reis en tot ziens.Groet Thea.