marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Auckland 09-03-2018

Onze laatste dag wordt een stralende zonnige dag. We gaan met de bus naar de I-site aan het Waterfront en verzamelen wat informatie over de mogelijkheden die we kunnen doen in Auckland. Na overleg tijdens een kopje koffie besluiten we om de morgen te besteden met het verkennen van het gebied rond het Waterfront met de verschillende havens en met een bezoek aan de Sky Tower de hoogste toren van het zuidelijk halfrond. Dat moeten we even in perspectief plaatsen want de hoogste toren van Dubai is maar liefst 4 keer hoger en de Sky Tower is ongeveer even hoog als de Eifeltoren in Parijs.

De wandeling naar de Sky Tower is erg overzichtelijk. Veel straten gaan van het Waterfront naar het noorden omhoog en de dwarswegen staan daar haaks op. Onderweg valt het grote verschil tussen arm en rijk op. Naast de zeer exclusieve en dure winkel van Louis Vuitton treffen we de eerste dakloze op de grond aan. Dat is wereldwijd het geval maar voor ons de eerste keer in NZ.

De Sky Tower wordt niet alleen gebruikt door mensen zoals wij die op 220 meter hoogte willen genieten van het 360 graden rondom uitzicht van ruim 80 kilometer maar wordt ook en vooral gebruikt door mensen die in oranje overalls en aangelijnd een wandeling BUITEN de toren maken. Als je dat nog niet genoeg vindt bestaat er ook de mogelijkheid om je vanaf de toren te storten en een doodsmak te maken als bungy jumper. Ik moet er niet aan denken. Wij hebben in ieder geval zeer genoten van het prachtige uitzicht en mooie foto's gemaakt van de stad, de baai en de eilanden in de baai in een blakende zon.

's-Middags gaan we met TORU tours de stad verder ontdekken. Samen met drie anderen worden we door Tania in een comfortabel busje meegenomen naar een tocht over de Harbour Bridge die ook zwaar te lijden heeft gehad van de cycloon Gita. Vervolgens met de bus langs het War Memorial en daarna naar de Winter Gardens voor een stop van 20 minuten. Prachtig aangelegd en zowel Marianne als ik nemen verschillende foto's.

Dan naar de hoogste slapende vulkaan van de stad Mount Eden. We moesten even klimmen maar het uitzicht was prachtig. Daarna naar One Tree Hill met een indrukwekkend gedenkteken maar ook met het verdrietige verhaal dat de eeuwenoude solitaire boom door mensen is vernietigd en is verdwenen. Daarna door de duurste buurt van Auckland waar zeer grote indrukwekkende huizen vrij uitzicht hebben over het water. De prijzen lopen op tot 43 miljoen NZD (ongeveer 25,4 miljoen Euro). Daarna nog het gedenkteken van de eerste minister president van het land bezocht en dan weer terug naar het Waterfront waar we na deze 3,5 uur durende tour hartelijk afscheid nemen van Tania die alles heel enthousiast heeft uitgelegd. Dit was een mooie manier om in korte tijd heel veel van de stad te zien. Wij vinden het een indrukwekkende stad met veel parken en mooie gebouwen. Het is ook een studentenstad. Van over de hele wereld komen jonge mensen studeren in Auckland. Verder is het ook een drukke stad met veel verkeer. Er wordt hard gewerkt aan de aanleg van een ondergrondse spoorlijn.

's-Avonds in een van de havens bezoeken we nog de boten van de Volvo Ocean Race. De zeilboten op zich zijn allemaal gelijk en eigenlijk niet indrukwekkend. Wat ze wel heel indrukwekkend maakt is de onvoorstelbare hoeveelheid zeilen die op die kleine boten staan. Topsport voor de zeilers die de hele wereld overgaan en elkaar bestrijden. We hebben nog lang bij de ondergaande zon rondgelopen en genoten van het vertier in de haven. Er was een band aan het spelen en iedereen genoot van de muziek en de mooie zwoele zomeravond.

Het was alweer prachtig weer, alweer een memorabele dag en een heel goede afsluiting van onze reis door NZ waar we nog lang aan terug zullen denken!

Tista

Een bijzondere tijd komt voor jullie ten einde. Heel goed dat jullie een kans hebben benut om samen zoveel te beleven en mooie en bindende ervaringen op te doen. Het zal lang naklinken in jullie leven en heel goed om tijdig zulke dingen te ondernemen en niet uit te stellen.
Verder wens ik jullie een mooie afsluiting en goede thuisreis. Wij zijn hier druk doende met de voorbereidingen voor de concertenreeks van Karl Jenkins. Ook een mooie afsluiting van onze repetities en de kroon op onze inspanningen hoop ik. Leuk om te doen in elk geval. Tot ziens in Nederland! Liefs en groetjes!

Jannie

Super gaaf wat jullie allemaal hebben beleeft , goede reis terug. Groeten John en Jannie

Marjo

Jammer dat het voorbij is maar een prachtige ervaring om op terug te kijken. Goede reis naar huis gewenst!

Marianne

Dank voor al die lieve reacties. Het gaf ons het gevoel dat jullie niet ver weg waren! Ik ga meedoen met het concert op 17 maart as in de Kruiskerk. Kaarten kunnen bij mij gereserveerd worden!

Albert

Welkom thuis!

Mia

Welkom thuis. Ik hoop dat jullie lang kunnen nagenieten van deze prachtige en indrukwekkende reis. Het was heel leuk om zo met jullie mee te kunnen genieten.