marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Okahune 02-03-2018

Vandaag gaan we een wandeling maken in het Tongagiro National Park. Op de kaart zien we dat de weg midden in het park eindigt en daar beginnen verschillende wandeltochten. Wij gaan de Track Taranaki Falls nemen. De autotocht is mooi en afwisselend en de indrukwekkende bergen (vulkanen) komen steeds dichterbij. Daar wordt veel aan wintersport gedaan.

Als we nog maar een paar kilometer van de bestemming zijn, doemt opeens en tot onze stomme verbazing een onvoorstelbaar omvangrijk, prachtig en zeer stijlvol gebouw op. Het lijkt wel een Frans paleis. Het heet heel toepasselijk Chateau Tongariro en is een luxueus hotel in Britse stijl. De High Tea wordt warm aanbevolen. Onze Track start achter dit mooie chateau. Het wordt gelukkig een eitje, denken wij, maar 3 km naar de waterval en dan via de andere route ook van 3 km weer terug. Maar daar vergissen wij ons in.

De wandeling start glooiend door een regenbos maar zodra we door bloeiende heidevelden wandelen doen we niets anders dan stijgen en dalen en wordt het echt hard werken. Over de eerste 3 km tot aan de waterval doen we maar liefst 1 uur en 40 minuten. Toch net iets anders dan een boswandelingetje in NL. De waterval is spectaculair en de moeite van deze inspannende wandeling waard. We blijven er een poosje van genieten en maken uiteraard ook hier een paar foto's van. Daarna starten we met de volgende 3 km terug en ook die blijken weer 1 uur en 40 minuten te kosten van echt hard werken met vele klimmetje en dalingen. Maar wel zeer genoten van de mooie wandeling met prachtige vergezichten en woest stromende riviertjes in de indrukwekkende natuur.

Als we weer bij de auto terug zijn, hebben we allebei het "Yes we did it" gevoel. Deze wandeling gaan we niet snel meer vergeten. Als afsluiting hebben we in het cafe van het Chateau nog iets gedronken en gegeten want we vonden dat we dat wel verdiend hadden. Daarna hebben we de doodlopende weg in het Park verder vervolgd tot we boven op de top van de berg waren. Het leek wel een maanlandschap. Schitterende uitzichten rondom. In de winter barst het hier van de ski- en snowboard aktiviteiten, nu is het een uitgestorven omgeving.

Morgen weer op weg naar onze volgende verblijfplaats in de buurt van Rotorua.