marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Rotorua 04-03-2018

Gisteren al even genoten van de mooie stad Rotorua en vandaag willen we die stad beter leren kennen. Dus we starten weer bij I-site en leren daar dat er een mooie wandeling is die ons vrijwel alle mooie dingen die de stad te bieden heeft zal laten zien. Direct naast I-site start de wandeling door de Government Gardens. Prachtig aangelegd en met prachtige houten gebouwen die oorspronkelijk dienst deden als een spa die gebruikt maakten van de vulkanische omgeving. Overigens dat ruik en zie je overal. De zwavel is alom aanwezig en - en dat vonden we heel bijzonder - in de tuin van een heel normaal huis aan een heel normale straat komt permanent stoom uit de grond. Echt vulkanisch zoals wij dat nog nooit hadden meegemaakt.

De wandeling gaat van de Goverments Gardens over naar een wandeling langs het Lakefront en dat helemaal afgelopen. Was helemaal vlak dus dat was een eitje. Bij de koffie en de thee kreeg Marianne een briljant idee. Gisteren zijn we een geiser misgelopen om een gesloten weg maar er moeten er nog meer zijn. Dus even opgezocht waar de dichtstbijzijnde zou zijn en dat bleek de "Pohutu geyser" te zijn in het Maoridorp Te Puia. En dus daar naar toe gegaan. Achteraf bleek dat een schot in de roos want gemiddeld komen hier 4 tot 5 duizend (!!!) mensen per dag de geisers (want er zijn er meer dan één) bezoeken.

Maia is onze trotse en sympathieke Maori gids die ons in ruim een uur rondleidt. Ze legt de werking van de geiser uit, de werking van de modderpoel die het voor elkaar kreeg om een daarboven gebouw hotel te verzwelgen en ook hoe belangrijk deze plek voor haar stam is geweest en nog steeds is. Daar zijn tussen de stammen meerdere oorlogen om gevoerd en haar stam heeft deze met hand en tand verdedigd en tot de dag van vandaag zijn zij de eigenaar van "The Village Te Puia".

Naast de geisers en de modderpools wordt ook duidelijk dat aardbevingen meer normaal dan uitzondering zijn in dit gebied. De aardkorst is geografisch gezien heel dun hier dus het is logisch dat er aardbevingen zijn. Maia deed daar volstrekt niet moeilijk over maar vond het jammer dat het kozijn in haar huis nog wel gebarsten was.

In Te Puia wordt ook de bedreigde vogelsoort KIWI gehouden. Dat zijn nachtvogels dus de kans dat je die gaat zien is nihil. In Te Puia is voor deze nachtvogels de nacht en de dag mbv verlichting omgedraaid. Wij gingen in het stikdonker met de hand aan een railing naar binnen en daar in vrijwel de volledige duisternis hebben we actieve KIWI vogels kunnen zien die best groot zijn en een ei dragen dat maar liefst 20% van hun gewicht is. Dat maken niet veel mensen mee hebben we begrepen.

Maia heeft als laatste nog de geschiedenis van haar volk uitgelegd en dat liegt er niet om. Het is een zeer trots volk dat een gewaardeerde plek in NZ heeft verworven. Zij vertelde tenslotte dat zij van haar opa drie belangrijke waarden heeft meegekregen: Love, Respect en Learning. Nou wij hebben zeer veel respect voor haar! Van dit alles zeer onder de indruk naar de stad terug en thuis buiten genoten van een zelf bereide maaltijd en een prachtige zonsondergang. Wat een dag !!!

clara

heel mooi en onvergetelijk!

Marjo

Prachtig verhaal weer vandaag! Leuk om te lezen en jullie iedere dag te volgen. Lieve groet!

Mia

Wat een indrukwekkende dag en beeldend weergegeven! !!!