marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Manapouri 13-02-2018 boottocht fjord

Stipt op tijd vertrekt de snelle catamaran voor het eerste deel van de reis over Lake Manapouri naar de door waterkracht aangedreven elektriciteitscentrale. Vervolgens met bussen met stijgings- en dalingspercentages van 20 procent over de pas van ruim  2000 meter naar de boot voor de tocht over Doubtful Sound, Deze is in de ijstijd is ontstaan en is ruim 450 meter diep. Wat een onvoorstelbare krachten zijn daarvoor nodig geweest. Het gebied is even groot als Wales en niets maar dan ook niets is door de mens aangetast en bestaat volledig uit ondoordringbare regenwouden. "As mother nature wanted it" was de mooie uitspraak van de kapitein.

Tijdens de boottocht zie je keer op keer indrukwekkende steile bergwanden begroeid met verschillen varens, struiken, bomen en overal maar dan ook overal kleine en zeer grote watervallen. Aan het einde van het fjord liggen op de rotseilanden op de Tasmaanse zee vele zeerobben en pinguïns te luieren. De wateren zijn hier rijk aan voedsel en de omstandigheden voor de dieren is ideaal.

Hoogtepunt was toen in de zijarm van het fjord de kapitein de motoren uitdeed en om volledig stilte vroeg. Omgeven door geen enkel menselijk geluid maar met het geluid van vele watervallen in een omgeving met steile wanden omhult in laaghangende wolken en mist gaf een magisch en mysterieus gevoel waar je je als mens maar heel klein bij voelt.

Mia

Heerlijk om zo de natuur en de nietigheid van de mens te ervaren!

Maya

Wat prachtig! Ik geniet met jullie mee!

Henny

Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen.

clara

dat moet adembenemend zijn geweest.

Kitty

Leuk om jullie te volgen. Zo te zien een prachtige reis.

Tista

Wat jullie zien is erg mooi begrijp ik maar dat komt over omdat het ook goed geschreven is. Anders zouden wij thuis niet begrijpen wat jullie zien. Wie is jullie schrijver? Marianne of Gerrit?

Marianne

Dank voor jullie lieve reacties! Gerrit is de auteur van de verhalen. Ik ben degene die een klein beetje corrigeert.
Voor de koorleden, veel plezier straks bij de repetitie in de nieuwe omgeving. Ik probeer mee te kijken!