marianneengerritnieuwzeeland.reismee.nl

Wellington dag 2 28-02-2018

Na een vroeg ontbijt in ons huisje zijn we met de bus naar de parlementsgebouwen gereden. Wellington is de hoofdstad van NZ en hier zetelt de regering en oppositie en worden nieuwe wetten gemaakt en besloten hoe belastinggelden worden besteed. We hebben via I-site geboekt voor de eerste rondleiding van 10 uur. Veiligheid voor alles want de maatregelen zijn één op één vergelijkbaar met een vliegveld. Alles wordt gecontroleerd en vervolgens moeten alle camera's, scherpe en ijzeren voorwerpen worden ingeleverd.

Een ruim 80 jarige dame doet de rondleiding van een heel uur met erg veel humor. Het blijken drie gebouwen te zijn. Een rond gebouw dat zeer toepasselijk "The Beehive" wordt genoemd. In dit gebouw zijn de werkkamers van de ministerpresident en de ministers plus ontvangstruimten voor hoge gasten. Het tweede gebouw is ouder (en mooier) en daar komt de regering en de oppositie bijeen en discussiëren onder leiding van "The Spokes Man". Redelijk vergelijkbaar met Engeland. Alle vergaderingen zijn openbaar en worden direct uitgezonden. Men wil zo transparant mogelijk zijn. Het derde gebouw is van hout en heeft de gotische stijl. Het lijkt erg op een kerk van binnen en herbergt de bibliotheek van de regering. Maar ook burgers mogen daar gebruik van maken. Als laatste werd de constructie getoond in de kelder die schade moet voorkomen ten gevolge van een aardbeving. Zelfs de aardbeving van 7.8 op de schaal van Richter van een paar jaar geleden heeft geen schade aan het gebouw veroorzaakt. Wellington ligt precies boven de breuklijn en aardbevingen komen hier vaak voor.

Daarna doorgelopen naar de nieuwe St Paul's Cathedral. Ja hij is nieuw, ja hij is heel groot, ja alle voorzieningen zijn aanwezig maar ... O wat is die lelijk vinden wij. Snel door naar the Stone Palace waar vroeger de regering in zetelde. Het is het allergrootste HOUTEN gebouw op het zuidelijk halfrond. Van enige afstand zou je zweren dat het uit steen is opgetrokken maar het is echt allemaal van hout. Op een steenworp afstand brengen we een bezoek aan de oude St Paul's Cathedral en ook die is volledig uit hout opgetrokken. Fraai gebouw, gemoedelijke sfeer binnen en oneindig veel mooier dan de nieuwe.

Vervolgens de volledige wandeling langs de haven gemaakt en geluncht in Shed 5 waar we ook gisteren zijn geweest en daar uiteraard hun specialiteit krab gegeten. Toen we naar de kaart van Wellington keken, kwamen we tot de conclusie dat we alle interessante zaken en gebouwen nu bezocht hebben. Zeker alle die door I-site zijn aangeraden. Morgen gaan we dus weer op weg naar onze volgende bestemming.

clara

Weer een bezienswaardige dag voor jullie. Wel ik heb heel erg veel erwtensoep gemaakt voor de weduwnaars in de straat en wordt er een marathon op natuurijs geschaatst.

Tista

Het aantrekkelijke van jullie reis zit hem voor mij vooral in het tempo van rondtrekken. Veel zien in korte tijd. Steeds ontdekken. Het kan gewoon niet saai worden. Zou het thuis nog wennen? ????